Het Preventief Medisch Onderzoek (PMO)

Adviesgesprek plannen
PMO
Scroll verder

Met het Preventief Medisch Onderzoek breng je de gezondheidsrisico's binnen de hele organisatie in kaart.

Gezonde medewerkers zijn het fundament van een succesvolle organisatie. Investeren in een preventief medisch onderzoek draagt niet alleen bij aan het welzijn van medewerkers op individueel gebied, maar levert ook aanzienlijke voordelen op voor de organisatie als geheel. Periodiek aandacht besteden aan vitaliteit en gezondheid helpt bij het creëren van een gezonde, productieve en gemotiveerde werkomgeving.

Door gezondheidsproblemen vroegtijdig op te sporen en in kaart te brengen, kunnen medewerkers sneller en effectiever actie ondernemen. Dit leidt uiteindelijk tot kortere verzuimperiodes. Daarnaast zijn gezonde en vitale medewerkers doorgaans productiever en meer betrokken bij hun werk.

Bovendien wordt in de benoemd dat werkgevers hun medewerkers periodiek gezondheidsonderzoeken dienen aan te bieden om gezondheidsproblemen te voorkomen.

Alle informatie op
een rijtje

Aantal deelnemers
Onbeperkt
Doel van de interventie
In kaart brengen van vitaliteit en gezondheidsrisico's van medewerkers.
Kosten
Prijs op aanvraag

Hoe werkt het
Preventief Medisch Onderzoek?

Stap 1

Onderzoeken

Het PMO kan worden opgebouwd uit verschillende onderzoeksmethoden, waarvan sommige overeenkomen met de Vitaliteitsscan. Er is een mogelijkheid om te variëren in de verschillende onderzoeksmethoden. De methoden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplicht om het onderzoek te classificeren als Preventief Medisch Onderzoek.

1. E-vitaliteitsscan

Een online vragenlijst waarin medewerkers stellingen over zichzelf beantwoorden op het gebied van vitaliteit, mentaal welbevinden, fysiek welbevinden en de werkomgeving. Elke respondent ontvangt een persoonlijk overzicht van de resultaten.

2. Fysieke testen

De deelnemers ondergaan een aantal fysieke testen om de gezondheid van de medewerkers te beoordelen. Hierbij wordt bijvoorbeeld de hartslag en bloeddruk gemeten. Voorafgaand aan het PMO wordt vastgesteld welke testen van toepassing zijn.

3. Interviews

Medewerkers gaan in gesprek met een professional van Onwijs Fit over hun eigen vitaliteit, de vitaliteit van het team en hoe de werkomgeving hier invloed op heeft.

4. De Brievenbus

Bij de kick-off krijgen medewerkers de kans om anoniem input te leveren in de brievenbus door antwoord te geven op enkele korte vragen over vitaliteit.

Als organisatie is er de mogelijkheid om op verzoek specifieke onderwerpen toe te voegen. Zo zorgen we ervoor dat jullie op maat gemaakte inzichten en adviezen ontvangen.

Stap 2

Analyseren en rapporteren

Na het verzamelen van alle benodigde gegevens begint het team van Onwijs Fit met het verwerken, analyseren en rapporteren van de resultaten. Dankzij de diverse onderzoeksmethoden ontstaat er een volledig en diepgaand inzicht in de gezondheid van de medewerkers van de organisatie en worden mogelijke gezondheidsrisico's geïdentificeerd. De groepsrapportage kan zowel op locatieniveau als op stichtingsniveau worden uitgevoerd.
Op individueel gebied krijgt elke medewerker een persoonlijke rapportage met daarin de resultaten van de verschillende onderzoeksmethoden.

Stap 3

Adviseren

Elke deelnemer van de fysieke testen voert een persoonlijk adviesgesprek met een professional van Onwijs Fit, gebaseerd op de resultaten van de e-vitaliteitsscan en de fysieke testen. Tijdens dit gesprek wordt gekeken naar mogelijke leefstijlverbeteringen om gezondheidsproblemen te voorkomen.
Naast het identificeren van de gezondheidsrisico's, bieden we advies over hoe jullie als organisatie hiermee verder kunnen gaan. Zo geven we praktische handvatten voor de implementatie van de bevindingen. In het rapport voegen we een adviessectie toe, die we graag toelichten tijdens een afsluitend adviesgesprek.

Jullie partner voor elk vraagstuk rondom vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

We helpen jullie bij het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën en activiteiten gericht op vitaliteit en welzijn, door samen verder te gaan als partners. De professionals van Onwijs Fit staan klaar voor elk vraagstuk omtrent de duurzame inzetbaarheid van het personeel. Samen zorgen we voor een duurzame verandering en een vitale werkomgeving voor iedereen.

Benieuwd naar hoe wij dit doen?
Bekijk interventies

Anonimiteit en privacy

Bij Onwijs Fit hechten we veel waarde aan de privacy van onze deelnemers. Daarom garanderen we volledige anonimiteit in al onze diensten. We delen geen informatie met andere partijen en doen geen ongewenste aanbiedingen op basis van individuele uitkomsten. Dit zorgt ervoor dat iedereen zich veilig en vrij voelt om open en eerlijk te zijn, wat leidt tot betrouwbare inzichten. Jullie vertrouwen staat bij ons voorop!

Zo zorgen wij dat jullie
het meeste uit de interventie halen

Stap 1
Je start met een intake

Voorafgaand aan de start van het traject maken we even kennis, zodat we helemaal op de hoogte zijn van jullie situatie. Op deze manier zorgen we ervoor dat we naadloos kunnen aansluiten bij waar jullie naar op zoek zijn.

Stap 2
Wij brengen Onwijs Fit onder de aandacht

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk draagvlak creëren voor optimale effectiviteit. Wij verzorgen graag een leuke kick-off om iedereen enthousiastte maken voor het traject. Een goed begin is het halve werk!

Stap 3
Constante verbetering

Gedurende het traject blijven we in nauw contact om bij te sturen indien nodig. We gebruiken evaluatiemomenten en offline interventies om jullie de best mogelijke ervaring te bieden.

Op zoek naar een laagdrempelige manier om te werken aan de duurzame inzetbaarheid van het personeel?

Klaar om het werkplezier te verhogen en vitaliteit te verbeteren?

Wil jij ook het algehele welzijn binnen jouw organisatie versterken? Wij hebben de tools en expertise om jouw team te laten groeien. Neem de eerste stap naar een vitale toekomst – plan nu een gratis adviesgesprek!

Adviesgesprek plannen
Tijn advies

Tijn Damen